Tre svenska mediehus storsatsar på robotjournalistik

2018 har definitivt varit året då robotjournalistik fick sitt genombrott i Sverige. Huvuddelen av svenska lokala mediehus, samt giganten Aftonbladet, publicerar dagligen automatiskt framställda texter från United Robots.

Inför 2019 gör nu tre lokala mediehus en storsatsning på automatiskt innehåll; mediehuset VK Media i Umeå, Sveriges största lokala mediekoncern MittMedia AB och NTM med bland annat Norrköpings Tidningar och Upsala Nya Tidning. Mediehusen har i dagarna tecknat avtal om samtliga tjänster som United Robots kan erbjuda; referat och förhandstexter om sport, artiklar om fastighetsöverlåtelser, texter om nybildade bolag och konkurser, samt blåljus- och vädernyheter.

”Målet med den här satsningen är att ge våra nuvarande och framtida användare en ännu bättre lokal nyhetstjänst. Robotens artiklar kommer förmodligen inte var för sig driva enorma mängder trafik till våra sajter, men med personaliserade sajter som visar upp ”rätt” artiklar för ”rätt” användare kommer roboten hjälpa oss att erbjuda våra kunder mer innehåll som är relevant för dem”, säger Nils Olauson, redaktionell chef för NTM.

”Våra användare vill ha fler snabba uppdateringar om trafik och väder som hjälper dem i deras vardag, vi vet också att de vill att vi ska stilla deras nyfikenhet kring vem om köpte grannens hus, vem som har startat nytt företag eller hur det gick för det lokala fotbolls- eller hockeylaget.”

Vid sidan av personalisering gör automatiskt innehåll också att redaktioner kan fokusera ännu mer på den avancerade, värdeskapande journalistiken. Nils Olauson:
”Genom att låta roboten sköta sådant som robotar kan sköta frigör vi resurser så att våra reportrar av kött och blod kan lägga kraften på att hitta de där svåråtkomliga, men så otroligt viktiga historierna som verkligen berör människor. Därför är satsningen på automatisering också en satsning för att utveckla och förbättra journalistiken.”

Carl-Johan Bergman, redaktionell chef på MittMedia är inne på samma linje. ”Att med teknikens hjälp skapa intressant innehåll som vi tidigare saknat och därigenom också kunna satsa våra reporterresurser på exempelvis vidaregångar kring en hockeymatch direkt på slutsignal i stället för att skriva en snabb text är en win-win för oss. Textroboten ersätter inte våra journalister, däremot hjälper den oss att prioritera våra resurser rätt.”

Marie-Louise Jarlenfors, COO och affärsområdeschef digital på VK Media: "Genom United Robots robotlösningar kan vi erbjuda våra läsare mer hyperokalt innehåll och bevakningar utan att det kräver mer resurser från våra redaktioner. Journalisterna kan istället fokusera på att göra ännu mer kvalificerad, lokal journalistik och ägna tid åt grävande journalistik som kan göra skillnad."

"I framtiden vill vi också kunna ge våra läsare en mer personaliserad upplevelse och då har vi stor nytta av den stora mängd hyperlokala artiklar som vi får via robotarna. Vi tror att detta gör oss mer relevanta och att  kunderna får en bättre användarupplevelse."

”Mer på gång”
”Det känns fantastiskt att vi fått förtroendet att leverera alla våra tjänster till dessa mediehus”, säger vår VD Sören Karlsson. ”Det är ett kvitto på att automatiskt innehåll fungerar. Artificiell intelligens och automatisering kommer på bred front nu.”

Automatisering bidrar till att publicister kraftigt kan öka volymen texter och få till en dramatiskt mycket snabbare produktion och publicering än manuellt. United Robots lösningar öppnar för personalisering och superlokalt innehåll och helt nya satsningar online, som till exempel nya sajter och avdelningar, eller bearbetning av helt nya nischer.

United Robots automatiska texter om sport finns idag på de flesta lokala mediesajter (och även i en del papperstidningar) i Sverige. MittMedia, Gota Media, NTM, Norran i Skellefteå, småländska Hall Media, Stampens lokala tidningar i Västsverige, OTV, VK Media och finska HSS Media prenumererar på de olika tjänsterna. För Schibsteds Aftonbladet gör United Robots automatiska texter om fotboll, samt snabba nyhetsnotiser om trafik och väder.

”Och vi har mer på gång”, säger Sören Karlsson. ”Under 2019 ser vi fram emot att lansera automatiska texter inom nya områden och på nya språk.”