MittMedias Fastighetsrobot: Från 2 artiklar/månad till 480 texter i veckan

I september 2017 började MittMedia generera automatiska redaktionella texter om de hus som sålts på de lokala marknaderna. Ett år senare har 25 000 sådana artiklar, alla med bilder, publicerats, vilket genererat 2.5 in-loggade sidvisningar. Det nya fastighetsinnehållet engagerar existerande prenumeranter och hjälper till att driva på försäljningen – över 700 prenumerationer har sålts från de 25 000 artiklarna.

Fastighetsroboten har fått internationell uppmärksamhet. I juni 2018 tilldelades MittMedia tre priser på prestigefyllda Global Media Awards, organiserade av INMA. Två av dem var för företagets användning av fastighetsroboten: “Best use of new technology to generate revenue and engagement” och “Best idea to increase digital reading and engagement.”

Fastighetsroboten kom till efter att undersökningar visade att mediakonsumenter ville ha mer relevant information om fastighetsförsäljningar i deras närområde – istället för Lantmäteriets listor vilka hade publicerats under ett antal år online och i de tryckta tidningarna. Och där MittMedia tidigare publicerat två sammanfattande artiklar i månaden per nyhetssajt, publicerar de nu, tack vare fastighetsroboten, 480 texter i veckan.

Fastighetsroboten förvandlar alla listposter till en kort artikel (där AI används för att bestämma bästa vinkel), vilken innefattar namnet på köparen, pris och naturligtvis, plats. United Robots samarbetar också med Google Streetview, som tillhandahåller ett foto av huset. Roboten skickar ut push-meddelanden för lokala husförsäljningar till kunder som valt att få dem.